پژوهش حاضر به صورت کیفی از نوع درس پژوهی با عنوان چگونه و-اُ استثنا را تدريس كنيم تا دانش آموزان به نتايج مطلوب از درس برسند و اعتماد به نفس دانش آموزان پرورش يابد مي باشد.
ما براي انتخاب موضوع هاي چالش برانگيز جلسه گرفتيم و سعي كرديم با توجه به مشكلات درسهايي كه تفهيم براي دانش |آموزان مشكل است يك درس انتخاب كنيم كه نظر اكثريت همين درس بود.سوا لمان در جلسه اول اين بود دانش آموزان دردرك كدام مباحث و دروس مشكل دارند.و هدف ما يافتن روشي براي انتقال مفهوم جديد با روش تدريس خلاق بود
با توجه به اهميت موضوعات درسي فارسي اول بر آن شديم تا به اين سوال جواب دهيم آيا مي شود به روشي بهتر اين درس را تدريس كرد؟
براي اينكه درس قابل فهم تر شود چه بايد كرد:؟آيا با ارائه اين درس مي توان دقت و تمركز را نيز به دانش آموزان آموخت؟
آيا مي توانيم با تدريس درس دانش آموزان را با خداشناسي آگاه سازيم؟
این درس پژوهی به صورت گروهی و با مشارکت پنج نفر از همکاران فرهنگی با موضوع مذکور به اجرا در آمد .
ازآن جا که ما بايد تدريسمان با توجه به اهداف برنامه ملي برنامه ريزي شود سعي كرديم در تدريس حتما اشارات لازم را به اهداف درس از نظر برنامه ملي داشته باشيم و از شيوه هايي استفاده كنيم كه اعتماد به نفس دانش |آموزان را با لا ببرد .علي الخصوص از روشهاي گروهي در تدريس استفاده گردد.
پس از اجرای طرح درس اولیه ( سناریو ) و بازبینی آن ، نهایتا سناریو در کلاس تدریس و توسط اعضای گروه به مشاهده و نقد و تحلیل گذاشته شد و در تدریس مجدد نیز اصلاحاتی صورت گرفت كه به آن اشاره خواهد شد.بطور كلي ما از تدريس درس پژوهي خيلي چيزها از همديگر آموختيم كه فكر مي كنم اين تعامل براي معلمان خيلي سازنده و موثر باشد.
درس پژوهی بهترین روش در تدریس معلمان موفق میباشد
این روش برنده ی استانی جشواره است
فهرست مطالب به شرح زیر است
صفحه | عنوان | رديف |
صفحه عنوان | 1 | |
صفحه بسم الله ارحمن ارحيم | 2 | |
صفحه تقديم | 3 | |
صفحه تقدير | 4 | |
چكيده | 5 | |
فهرست مطالب | 6 | |
فصل اول | 7 | |
مقدمه | 1-7 | |
تعريف و تبين مسا له و توصيف چالشهاي موجود و تعين وضعيت مطلوبموجود(مشكل موجود) | 2-7 | |
تعين اهداف(اهداف كلي،جزئي،رفتاري و…. | 3-7 | |
تعين سوا لات درس پژوهي(تبديل اهداف به سوال) | 4-7 | |
فصل دوم | 8 | |
توصيف ويژگي هاي طرح درس(سناريو) | 1-8 | |
نحوه اجراي سناريوي ا موزشي | 2-8 | |
چالشهاي فرا روي گروه و راه كارهاي گروه براي مقابله با آن | 3-8 | |
زمانبندي نحوه اجرا(تعيين زمان اختصاصي به مراحل تدريس | 4-8 | |
نحوه تقسيم كار(تعيين وظايف محوله به افراد گروه | 5-8 | |
روش تعيين اثر بخشي نتايج اجراي درس پژوهي | 6-8 | |
ابزار و امكانات مورد نياز | 7-8 | |
ارزشياب اجراي طرح درس اول | 9-8 | |
فصل سوم | 9 | |
توصيف ارزيابي طرح درس | 1-9 | |
داده هاي پژوهشي حاصل از تحليل طرح درس | 2-9 | |
نظر نهايي گروه در باره نحوه اجرا | 3-9 | |
پاسخ به سوالات پژوهش | 4-9 | |
اجراي طرح درس دوم در صورت داشتن نواقص در اجراي اول | 5-9 | |
فصل چهارم | 10 | |
توصيف ويژگيهاي طرح درس دوم | 1-10 | |
داده هاي پژوهشي حاصل از تحليل طرح درس دوم | 2-10 | |
نظر نهايي گروه در باره اجرا طرح درس دوم | 3-10 | |
پاسخ به سوالات پژوهش در طرح درسدوم | 4-10 | |
فصل پنجم | 11 | |
ارزشيابي طرح درس دوم | 1-11 | |
داده هاي پژوهش حاصل از طرح درس دوم | 2-11 | |
نظر نهايي گروه در باره اجراطرح درس اول و دوم | 3-11 | |
پاسخ به سوا لات پژوهش در طرح درس اول و دوم | 4-11 | |
جمع بندي نهايي گروه در طرح درس اول و دوم | 5-11 | |
بيان محدوديتها | 6-11 | |
پيشنهادات | 7-11 |